Mit jelent az autód kipufogó füstje?
A kipufogó füstje lehet fehér, fekete és kék. A kipufogóból eredő füstök zavaróak lehetnek neked és a többi résztvevőnek az úton.
A füst mindig jelent valamit, nem kivétel a kipufogó sem. Figyeld meg a füstöt és megtudhatod milyen probléma rejtőzködik a motorháztető alatt. Most megtudhatod mit jelentenek a különböző színek.
Kipufogórendszer működése dióhéjban
Autód motorjában sok meghibásodás okozhat túlzott füst termelést.
Az autó minden hengerében égő üzemanyag kipufogógázokat termel. A gázok a szelepeken keresztül hagyják el a motort, mielőtt a kipufogócsonkon, a katalizátoron és a kipufogó-/kipufogócsövön keresztül kipufognak. Ha a kipufogórendszer minden alkatrésze megfelelően működik, a kipufogócsőből távozó gázok színtelenek lesznek. A folyamattal kapcsolatos probléma azonban látható füstfelhőt eredményez az autó mögött.
Természetesen a kipufogót megfelelően kell rögzíteni, jó minőségű kipufogó bilincs segítségével.
Hibátlan illesztések érdekében pedig használj kipufogó pasztát
A benzint üzemanyagforrásként használó járművek kipufogógáza többféle színben is megjelenhet. Ennek a füstnek a leggyakoribb színei a fekete, fehér vagy szürke/kék színek. A dízel, mivel magasabb az olajbázisa, általában fekete és kormos lehet, különösen nagy terheléssel járó gyorsításkor. (padlógáz)
Szóval mit is jelentenek a füstök színei
- Fekete Füst
A kipufogóból fekete füst tör fel, akkor ha a motorba belépő levegő/üzemanyag arány túlságosan gazdag üzemanyaggal. Ennek oka lehet, hogy túl sok üzemanyag kerül az égéstérbe, vagy nem elég levegő.
Tipikusan a problémát az üzemanyag okozza. Ez bármi lehet, a hibás üzemanyagnyomás-szabályozótól, amely túl magas üzemanyagnyomást enged át a rendszeren, a szivárgó üzemanyag-befecskendező szelepig.
Ez lehet egy hibás motorérzékelő is, például egy O2-érzékelő.
Régebbi, karburátoros járművekben ugyanezt a gazdag állapotot az okozza, hogy a karburátor nincs megfelelően beállítva, vagy a karburátor egyik alkatrésze megsérült.
A dízelmotoroknál a fekete füst nagy mennyiségben is lehet normális. Főleg a nagy teljesítményű dízel autóknál, gyorsításkor.
A benzin üzemű autóknál azonban az égéstérben lévő gazdag állapot végül elszennyezi a gyújtógyertyákat, tönkreteszi a katalizátort, és hatalmas szénlerakódásokat hagy az égéstérben. Végső soron a motor teljesítménye csorbát szenved, és végül komolyabb károk is következhetnek, és következnek. A legtöbb modern motor esetében a jó hír az, hogy a probléma felszámolását a Check Engine Lámpa formájában azonosítható.
- Fehér füst
A fehér füst vízgőz vagy más vegyi gőz. Mivel minden kipufogórendszer termel bizonyos mennyiségű vízgőzt, ez még szembetűnőbb lesz egy hideg napon, amikor azt látja, hogy az autók mögött kis mennyiségű vízgőz áramlik a kipufogóban.
Minden kipufogógázban van bizonyos mértékű vízgőz, és ez különösen igaz, amikor először indítja el az autóját. Ha a kipufogórendszerből származó fehér füst túlzott mértékűvé válik, és minden hőmérsékleten megmarad, akkor előfordulhat, hogy hűtőfolyadék szivárog a motor égésterébe.
Ezekben az esetekben általában a fejtömítés meghibásodása vagy repedt blokk az oka. Más esetekben előfordulhat, hogy a tömítések egy részen, például a szívócsonkon hűtőfolyadék szivárgását okozhatják az égéstérbe, de ez kevésbé valószínű.
A hengerfej feladata az égésterek tömítése, de egyben tömítésként is szolgál a blokk vízjáratai és a fej között. A fejtömítéssel kapcsolatos bármilyen probléma beengedi és engedheti a hűtőfolyadékot az égéstérbe vagy az olajjáratba.
Ha ez megtörténik, valószínűleg édes szagú, fehér füst távozik a kipufogócsőből, hűtőfolyadék égése formájában. Ugyanakkor a hűtőfolyadék szintje csökkenni fog, és sehol sem látható szivárgás, ami a fejtömítési probléma halálos következménye.
Amennyiben a fenti fehér füstöt érzékeli azonnal forduljon kocsijával az autószerelőhöz.
- Kék, szürke vagy más füstszín
A kipufogórendszerekből származó fekete-fehér füstön kívül, a kékesszürke vagy szürkésfehér füst azt jelzi, hogy a motor olajat éget. Égett olajszagot eredményez.
A olaj égetést több meghibásodás is okozhatja, általában a rossz szeleptömítés, dugattyúgyűrűk, szelep, pvc szelep stb.
Az olajfogyasztást a rendszeres olaj szint ellenőrzéssel állíthatod meg mielőtt a baj bekövetkezik és drágább javítási költségeket eredményezne.
Autód minden porcikájára érdemes figyelni a mindennapi használat során, így időben észlelheted a hibákat és elkerülheted a költséges szerviz számlákat.