A dísztárcsa fejlődése
A Dísztárcsa más néven kerékagyvédő, már több mint egy évszázada az autóipari formatervezés alappillérei. Ezek a gyakran díszes és funkcionális kiegészítők több cél is szolgálnak az autón. Nem csak megvédik a kereket, de esztétikailag javítják a megjelenést. Ebben a cikkben egy rövid időutazást teszünk, hogy feltárjuk a dísztárcsák fejlődését az évek során.
Kezdetek
A kezetek egészen a 19 század vége 20 század elejéig nyúlnak vissza, ekkor még a kerekek tipikusan fából vagy fémből készültek és nem igazán volt jellemző rájuk a design. Ezért nem is nagyon léteztek ma ismert dísztárcsák csak kisebb agyvédő kupakok, melyekkel megvédték az érzékeny részeit a keréknek a portól, kosztól, törmelékektől.
Egyszerű kis fém kupakok voltak ezek a kerék közepén, egyszerűségük révén csak védelmet nyújtottak és semmilyen esztétikai szerepet nem töltöttek be.
Az Art Deco megjelenése
1920 és 1930 között beköszöntött az Art Deco stílus az autóiparba is. Ezalatt az idő alatt az esztétikum és kinézet fontos lett az autótervezés során, elkezdőttek a stílusos és dekoratív dísztárcsák tervezése gyártása. Jellemzően teli króm kinézetet kaptak. Ekkor még nem beszélhettünk valódi dísztárcsákról.
Agyvédő születése
Maga a agyvédő kifejezés a 20. század közepén vált általánossá. A kerékagysapkák lényegében egyfajta kerékburkolatok voltak, amely a kerék központi kerékagyának lefedésére hoztak létre, ahol a tengely és más lényeges alkatrészek helyezkedtek el. Általában fémből készültek, és gyakran a gyártó logója vagy emblémája volt a közepén.
Az anyagok fejlődése
Ahogy az autók gyártás technológiája fejlődött ezzel együtt a dísztárcsáké is. A kezdeti időkben fémből készítettek a tárcsákat, viszont a drága és nehézkes gyártás miatt különböző anyagokkal kezdtek kísérletezni. Köztük, gumi, műanyag és egyéb kompozit anyagok. Könnyebb és olcsóbb előállítás mellett, már izgalmasabb kinézeteket is megengedhettek maguknak.
A mai dísztárcsák
Mára már eljutottunk oda, hogy szinte bármilyen mintát vagy formát képesek vagyunk legyártani, minden kerék méretre és színben. Elérkeztünk oda, hogy nem csak praktikusak hanem kinézetileg is makulátlan célt szolgálnak. A modern anyagok közül az erős műanyag győzedelmeskedett amit különböző adalékokkal turboznak fel. Minden esetben felpattintós kialakítást kapnak amit könnyű le és fel helyezni.
Azonban az elmúlt évek egyik figyelemre méltó fejleménye az alufelnik térnyerése. Sok modern jármű stílusos könnyűfém keréktárcsákkal van felszerelve, amelyekhez nincs szükség hagyományos dísztárcsákra. Egyesek azonban továbbra is úgy határoznak, hogy felni helyett dísztárcsákat részesítik előnyben.
A dísztárcsák mint az autók egyszerű funkcionális tartozékaként kezdték a pályafutásukat, amiből később tovább fejlődtek. A szerény kezdeteitől kezdve az autótervezés jelentős elemévé fejlődtek. Legyen szó esztétikai javításról vagy praktikumról, a kerékburkolatok továbbra is döntő szerepet játszanak az autók világában, tükrözve az egyes korszakok változó ízlését és technológiáját.