Szamara
Lada Szamara alkatrészek
A Lada Samra a keleti autóipar és a Lada gyár újabb próbálkozása volt a nyugati piacra való betörésre a Lada gyár mérnökei 1984-ben kezdték meg a gyártást egészen 2013 -ig tartott. Ahogy a Lada gyártól megszokhattuk, behatóan tanulmányozták a sikeres nyugati autókat például Volkswagen golf, Opel Kadett, Ford. A fejlesztések során a Porsche mérnökei besegítettek a Lada mérnökeinek.
A Lada Samra kizárólag az ország határain túl kapta a Samara nevet, hazai piacon a sokat használt Szputnyik nevet viselte. Három féle motorral (1,1; 1,3; 1,5) és karosszériával volt kapható. Készült belőle sok-sok prototípus, sőt még Wankel motors változat is.
Lada Szamara műszaki adatok
- Motorok
Motorkódok: LADA-21081, LADA-2108, LADA-21083, LADA-21084, LADA-425 (Wankel-motor) - Ajánlott üzemanyag: Ólmozatlan, 87-es oktánszámú benzin
Hajtáslánc
- Vezérműtengely elhelyezkedése: OHC (felül vezérelt, felül szelepelt)
- Hengerűrtartalom (cm³): 1100, 1288, 1500, 1568, 2x654 (Wankel-motor)
- Furat (mm): 76,0; 76,0; 82,0; 82,0ű
- Löket (mm): 60,0; 71,0; 71,0; 74,2
- Sűrítési arány: 9,0:1; 9,8:1; 9,8:1; 9,8:1
- Teljesítmény: 53 lóerő (40 kW) 5600-as fordulatszámon, 67 lóerő (50 kW) 4800-as fordulatszámon,
- 71 lóerő (53 kW) 4800-as fordulatszámon, 90 lóerő (67 kW) 4800-as fordulatszámon, 140 lóerő(104 kW) 6000-es fordulatszámon (Wankel-motor)
- Üzemanyag-ellátó rendszer: Kéttorkú karburátor vagy többpontos, elektronikus üzemanyag-befecskendezés
Meghajtás:
- Orrmotoros, elsőkerék-meghajtású
- Sebességváltó: Négy- vagy ötsebességes manuális sebességváltó. Eleinte csak négysebességes válóval készült az autó
Karosszéria:
"Klasszikus" Samara: - Háromajtós ferde hátú (LADA-2108)
- Ötajtós ferde hátú (LADA-2109)
- Négyajtós szedán (LADA-21099)
A klasszikus Ladák sikere elmaradt
A hosszú tervezés és modern kialakítás ellenére a Lada Samra nem hozott akkora sikert a konyhára, mint a korábbi Lada típusok azaz Lada 2104, Lada 2105, Lada 2107. Az autó általában rossz élmény volt azoknak, akik kocka Ladából ültek át. Nem volt már hátsókerék hajtás és erős sem volt az Samarában.
Speciális Lada Samara modellek
Készültek a Lada Samarából több különlegesebb változat. Mint fentebb említettük 2x654 köbcentis Wankel-motor, ez kizárólag Oroszországban volt elérhető. Nagyrészük szolgálati autóként kapott szerepet a rendőrség és a hivatalok flottájában. Később készületek igazán erős motorokkal szerelt változatok a farmotorosra átalakított Rally-ra felkészített Lada Samara akkor közel 300 lóerő -re volt képes. A repertoárban megtalálható volt a Dakar változat is melynek már szinte semmi köze nem volt az eredeti géphez, hiszen Porsche motor és hajtás sőt Porsche összkerékhajtás is került alá.